TOPVINTAGE BOUTIQUE

Wat begon als een droom in haar woonkamer, groeide in 17,5 jaar uit tot een internationaal succes. Angelique Miseré – de oprichtster van Topvintage Boutique – volgde haar passie voor mode en creëerde een merk dat wereldwijd vrouwen inspireert. Naast dat ze er met haar team alles aan doet om hun klanten helemaal gelukkig te maken met hun retro collecties, vindt ze het ook belangrijk dat deze zoveel mogelijk duurzaam en maatschappelijk verantwoord gemaakt worden. Een proces waar ze middenin zitten, maar bewust mee bezig zijn.

De kledingbranche is één van de meest vervuilende industrieën ter wereld en kent grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid. Voor de productie van kleding wordt enorm veel water, energie en chemicaliën gebruikt, terwijl fast fashion zorgt voor overproductie en grote hoeveelheden textielafval. Daarnaast zijn de arbeidsomstandigheden in veel productielanden slecht, waardoor de lage prijzen die consumenten betalen niet de werkelijke kosten voor mens en milieu weerspiegelen.

Angelique neemt je graag mee in een aantal uitingen van duurzaamheid binnen Topvintage Boutique. Hoe zij zaken anders proberen te doen, hoe zij met het spanningsveld van massaproductie en zo goedkoop mogelijk omgaan. Want eerlijk is eerlijk, de klant vraagt om duurzaamheid, maar wil ook betaalbare kleding. En wil je duurzamere kleding, dan hangt daar een prijskaartje aan. Wat Angelique in ieder geval wil is om niet mee te doen aan de fast fashion, maar low fashion te bieden. Mode waar je je mooi in voelt en die je een heel aantal jaren moeiteloos kunt dragen. De naam van het bedrijf doet duurzaamheid eer aan. Ooit begonnen als een tweedehands vintage kleding shop met originele kleding uit de jaren ’50-’60, met andere woorden topkwaliteit van toen. Trendy en tijdloos gecombineerd. De nieuwe kleding die het bedrijf intussen verkoopt zie je ook nu nog geregeld terug op Vinted of in tweedehandswinkels en daar zijn ze trots op. Het is duidelijk een kwaliteitsproduct dat ook een tweede eigenaar waard is. Topvintage heeft als hoofddoel ‘empowerment’ van de vrouw en profileert zich niet per se als een duurzaam bedrijf, maar als je hun proces binnen dit thema bekijkt, doen ze het zo slecht nog niet.

De collectie
In de collectie van de webshop vind je meer dan 100 prachtige retro merken – klein en groot – die met veel liefde over de hele wereld zijn ingekocht. Een nichemarkt met een aanbod dat je niet overal vindt. De authentieke details, mooie pasvorm en hoge kwaliteit materialen zorgen voor jarenlang draagplezier. Collecties die voor een klein deel zelf worden geproduceerd, maar het grootste gedeelte door andere merken worden geproduceerd. Om die reden is er dus niet altijd volledig zicht en invloed op de productieketen. Topvintage kiest er echter voor steeds meer samen te werken met merken die zorgen voor verdere verduurzaming en helpen hun klanten bewustere keuzes te maken. Bijvoorbeeld door de duurzame items van tags te voorzien. Deze tag gaat over het materiaal gebruik of een keurmerk dat het product draagt. In de webshop terug te vinden in de productinformatie onder het kopje ‘care en materiaal’. Voor de materialen: lyocell, vegan, biologisch katoen, gerecycled polyester, stay fresh cotton en diervriendelijke wol. Qua keurmerken Peta (ter bescherming van dierenrechten), Fair Wear (verbetert de werkomstandigheden van de arbeiders die de kleding maken), OEKO-TEX (textiel label die materialen test op schadelijke stoffen), GOTS (Global Organic Textile Standard), Sedex (Supplier Ethical Data Exchange) en BontVrij (geen dierlijk bont). En alsof dat nog niet genoeg is, houden ze de innovaties in de branche in de gaten en laveren hiermee tussen vraag en aanbod.

Deze eigen collecties die het bedrijf ook aanbiedt worden door Angelique en de in-house designers ontworpen en geproduceerd in LEED-gecertificeerde fabrieken (gebouwen die voldoen aan een internationaal erkend systeem voor duurzaam bouwen). Steeds meer items uit deze collecties worden gemaakt van sustainable materialen.

Retourneren
In de modebranche wordt er enorm veel kleding weggegooid zodra het retour komt. Vaak is het goedkoper voor bedrijven om teruggestuurde kleding direct te vernietigen dan om het opnieuw te verwerken of te verkopen. Hierdoor belanden jaarlijks miljoenen nieuwe kledingstukken ongedragen bij het afval. Dit zorgt voor gigantische verspilling. Bij Topvintage wordt dit niet gedaan én proberen ze de kans op retourzendingen zo klein mogelijk te maken. Met maattabellen voor elk product afzonderlijk. Het salesteam dat klaarstaat om mee te denken welke maat voor jou het beste is, on- en offline. Dit liever dan dat de klant twee of drie maten bestelt en er maar eentje houdt. Daarnaast helpen ze met het maken van de meest prachtige combinaties van hun items. Deze laten ze zien op social media, in de winkel en ook steeds meer op hun website. Een leuke toevoeging daarbij is dat het showen van die combinaties veelal gebeurt door hun eigen personeel. Dames in allerlei maten, zodat de klant goed kan zien hoe het kledingstuk valt. Juist omdat zoveel van hun items getailleerd zijn, moet het gewoon goed passen. En wil je toch graag echt passen? Ook dat kan in de winkel aan de Wiebachstraat in Kerkrade, zelfs met eventueel een verlanglijstje vanuit de webshop, want in de winkel kunnen natuurlijk niet alle kledingstukken getoond worden. Komt het dan toch tot een retourzending – in hun webshop met een veel lager percentage dan in de branche gebruikelijk – komt het item terug in de webshop, winkel of outlet store. Een grondige check bepaalt welke van de drie en is daarvoor een wasbeurt of herstelwerkje nodig, dan wordt dat in huis gedaan. Opvallend verder is dat een retourzending juist niet gratis is, maar voor een klein bedrag, ook voor de klant. Op die manier probeert het bedrijf te werken aan bewustwording.

Duurzaamheid in allerlei details
Verduurzamen kan op allerlei manieren. Het Topvintage team zoekt het ook in de details. Zo sturen ze al geruime tijd geen speciale goodies meer mee met hun pakketjes en als ze dat al doen kan de klant aanvinken of het wenselijk is. Worden hun kleine pakketjes verstuurd in lichte verzendzakken gemaakt van gerecycled plastic en voor de kartonnen dozen wordt gebruik gemaakt van papierproducten die afkomstig zijn uit een FSC-gecertificeerd bos. Per order wordt gekeken welke verpakking het beste past.

Meld je nog snel aan voor de rondleiding op dinsdag 7 oktober van 11.00 tot 12.00 uur via https://festivaltkirchroavamorje.nl/events/rondleiding-topvintage/

Foto: Raoul Limpens

Ga naar de inhoud